Wednesday, June 29, 2011

Officemate

Aku ada seorang office mate. berbangsa cina. Dia ni baik, aku suka borak dengan dia. Dia ni blur alam sikit kalau pasal bangsa lain termasuk bahasa. Dia hidup dengan bahasa dan bangsa dia jelah.
Ini bukan cerita racist ye. Cuma cerita santai aku dan dia. Macam aku cakap tadi Bm dia ni fail sikit, nak communicate tu susah lah jugak.

Scene 1. Dia salu mintak aku translate pape kalau dia nak google tak jumpa2.
Office mate: Hey Salaaa (he used to call me this way) itu apa u, Macam mana mahu tulis itu "majlis"

aku: majlis? event in english. malay M.A.J.L.I.S

officemate: bukan itu. yang ini (lukis kat ketas) yang orang melayu pergi itu sembahyang.

aku: ooh tu. MASJID. M.A.S.J.I.D english Mosque. lalu aku tuliskan kat kertas dia.


Scene 2. Ganti puasa

officemate: Salaa. takde makan meh?

aku: i puasa lah.

officemate: ehh mengapa sungguh cepat?!

aku: i ganti lah.....

officemate: ohh awak puasa 2BULAN?!!

aku: (mcm mana nak cter...) bukanlaaa. bape hari jeee..

officemate: ooh ok.

(padahal aku tahu dia tak faham seharam pon)


----------------------------------

hari ini aku puasa lagi

officemate: hari ini takde puasa meh?

ak: puasa la ni

officemate: ohh itu kan macam mana ye.. saya kalau sehari takde makan.. buleh petsan(pengsan) ohh
apa macam kena puasa?

aku: puasa ni mengajar orang islam untuk bersabar..lebih cam mcm tu..

officemate: kalau tak puasa takde sabal(sabar) ke?

aku: bukan mcm tu... lebih la. lebih sabar...

officemate: habis tu kalau orang tu sakit, gastrik ke macam saya, kena ada MC lah?

aku: (BLUR) HEH? MC? nak buat apa MC?

officemate: yalah. MC kalau takde MC tak kena puasa lah

Aku: you nak bagi kat sape MC tu?

Officemate: itu orang yang suruh u puasa lah..

Aku: ooh. tu dengan Tuhan nanti..semua tu Allah je yang tentukan, dia je yang judge.


____________________________________________________________

officemate: sala.. mengapa dua orang pon ganti puasa? itu Amin takde puasa ganti saya tanya sama dia tadi.


aku: erkkkkkk. (tak boleh explain dah)

6 comments:

ღ p!nk veLvet ღ said...

hahaha! lagi jenuh nak xplain bab last 2

sarahunny said...

kalau explain pun, dia lagi pening satgi. haha

Hxnis said...

mesti dia slalu menceriakan hari-hari kau kan.kekekeke

Anonymous said...

salaaa!! ini celita pasal i meh? aiyaa.. u talak kasitau pun mau keluar ini celita? mau kena saman ka? haha..

~shasha abdullah~ said...

i got the very similar officemate like your story sarah...gila pening nak terangkan.kalau cakap pun,kena ckp slow2...kalau x,dia gelak xde makne (buat2 gelak pdhl xphm)

sarahunny said...

@hanis: mmg la. kadang2 aku gelak sorang2. sebab kelaka. tapi orang lain tak rasa kelaka.


cik officemate pura2: ahhaa. saman la.

sha: haa kan.. kena sebut ayat baku n skema. kalau tak confirm tak faham. aku jd skema sini