Tuesday, November 15, 2011

Si bendul yang pemalas

Bendul malas berlari, semuanya tenang saja. Tapi bila masa sudah suntuk, barulah bendul nak berlari2, tapi dah nama pun masa suntuk, memang lah tak terkejar. Kalau sempat kejar pun pasti bendul mengah, pasti bendul tak larat, pasti bendul penat. Bendul henti berlari2.

Memang macam itu, selagi bendul sedar ada masa, 3 hari ke, 4 hari ke, selagi itulah bendul berjalan2, bergembira, makan, tengok drama, memasak dan ketawa bersama rakan2, bergembira di alam maya, layan selenagomez di youtube, kadang2 bendul tak jalan langsung, duduk terus bersila, once again bila tahu masa sudah suntuk baru bendul berlari2 lagi.

Memang dasar bendul tak sedar diri.

Si bendul tak kacau kehidupan orang lain, dan tak sukakan begitu. Menyendiri lebih baik. Bukan lah bendul si kera sumbang, bukan bendul sombong bongkak, tapi bendul memang begitu, tidak campur urusan orang, melainkan diminta pertolongan bendul tak lokek nak tolong sebenarnya.

Namun, biasalah ada juga mulut tidak senang hati, dibilangnya bendul sombong. Biasalah tu, biasalah.

Bendul yang pemalas memang betul pemalas, misalnya pada hari Isnin lepas, bendul mendapati yang 3 hari berikutnya bendul tiada kelas, bermakna bendul yang pemalas memang takkan turun lif dan pegi kedai beli makanan, nescaya itulah bendul beli makanan siap2 untuk 3 hari akan datang. Stok 3 hari katanya..
Tapi sebab si bendul kuat makan, sekarang ini nampaknya makanan untuk stok 3 hari itu, cuma bertahan sehari setengah sahaja.

Bendul susah hati.

k bai.


No comments: