Sunday, July 22, 2012

Cara-cara membuat Puding Mentega








hai hai. aku saja pos malam2 sebab nanti pos siang2 korang menyumpah aku sebab menimbulkan kekecuran dikalangan umat2 islam.
Aku suka share benda yang senang dimasak. ahahaha sebab aku kan pemalas. benda2 susah tak sesuai untuk orang spesis aku. Lagi satu masalah aku, aku masak tapi aku taktau tajuk resepi tu.. jadilah masalah di atas.

Bahan2 yang kita perlukan
-Agar2
-1 sudu mentega
-1cawan gula
-5putih telur(kalau telur kecik, kalau besar, 4 je dah)
-1 butir telur
-1 sudu kecil tepung custard/tepung jagung
-1 tin susu cair
-secubit garam
-Pewarna yang dibenarkan(feeling baca plastik keropok super ring)

Jadi, mula2 tentulah kita harus merebus agar, sukatan air untuk agar2 yang cantik adalah, kalau 1 paket agar2 korang guna, paket yang sama jugak korang sukat air, kiranya air dengan agar2 balance, nanti tiadalah keras sangat atau lembut sangat tuan hamba. Tapi akak aku bilang, sekarang agar2 dengan paket dia tak kolaborasi dgn baik, jadi aku bagi tau awal2.. puding ini harus lembut, jadi susu, dgn air harus lebih banyak dari agar2, tapi takmo la terlalu cair.




Sementara menunggu agar2 larut bersama2 air, haih malas la aku ayat formal.(emo tetibe)  Tool seterusnya yang korang perlu adalah Blender. Melainkan korang rajin mak gayah nak menimbuk. 
Sila blend susu cair, putih telur, dah sebutir telur,dan dan dan tepung jagung/custard, mentega. korang blend blend blend. Dah agak macam larut, n sebati semua tu. Aku guna planta je sebenarnya sebab aku malas nak pergi beli butter, semata2 untuk 1sudu butter. rasa macam tak berbaloi. Butter yang ada hari tu aku buat biskut habis. hahahaha. eh melalut pulak mak gayah ni.




Agar2 pun dah larut, masa untuk masukkan gula, dan sedikit garam. Kalau tak suka manis, kurangkan ler. Bila gula dah larut, kacau2, tuang mixture yang kita blend tadi. Tadaaa! Takyah nak tada sangat sebab tiada apa pun terjadi lagi.
Masak atas api kasi pekat sikit, kalau tak masak kang sakit perut pulok.


Selepas macam dah masak. Asingkan adunan ini kepada beberapa bahagian.
Mak gayah suka 3 warna sebab dalam prinsip design, jangan lebih daripada 3 warna nanti messy u olss. Nampak tak mak gayah nak aplikasikan benda yang dibelajar di campus kepada dunia realiti makanan? haaha



1. merah (sirap pun boleh tapi jangan banyak melampau nanti jadi puding sirap pulak)
2.original
3,coklat(serbuk koko-yang ni best nanti rasa pahit2 sikit mak gayah suka!)

Warna tak kisah, ikut kreativiti masing2. ahaha dah feeling masterchef. Tapi sebab kakak aku suka warna hijau, dia pengaruh aku letak warna hijau jugak, dah langgar prinsip design mak gayah.



Tuang yang ni, tuang yang tu, yang ni, ketuk2 bekas
Masukkan dalam fridge.



Ding!! kahkah. haip jangan gelakkan mak gayah.

Terbalikkan jadi macam ni.


Magic kan?

Bila potong macam ni




Selamat mencuba!

Aku taktau kenapa puding mentega, padahal mentega letak 1 sudu je. =.=

No comments: