Sunday, November 4, 2012

Setitik DOT.

2 hari lepas aku nak berus towel di lantai toilet, aku berus berus dan berus sambil teringat lagu snow white waktu kura-kura jadi papan lapik basuh kain ketawa kerana geli, well kajian menyatakan membuat kerja yang bosan sambil berangan boleh mengurangkan rasa bosan secara saikologi nya. Waktu ni kan ada Snow White nyayi-nyayi, aku berangan lagu tu lah. hahahaha. ehemm


how cute!


Back to the story, so lepas aku dok gosok side kiri, aku masuk side kanan, aku gosok side kiri lagi aku perasan awatlah tak bersih pun, tangan aku macam dah besar sebelah dah kot dok menonyoh sambil memaki, padahal awal tadi kemain sedap aku nyayi je.

Rupanya jengjengjeng, lantai toilet tu itself tak bersih.

Pummmm! aku teringat kawan rapat aku pernah tanya soalan ni
"apa pendapat u, nak study tapi curi buku dekat library, nak sembahyang tapi curi telekung?"
and aku pun tanya balik 
"its like Robin Hood concept isnt it?"
"yes"


Dia macam kau buat benda jahat untuk benda kebaikan. hmmm.
Bila perkara ni jadi dekat aku, buat aku terfikir. Whatever we are doing, back to basic.. kalau basic nya dah tak betul toksah nak betulkan yang hujung, aku rasa semua tahu kalau seseorang muslim tu tak bersembahyang segala amalan dia yang lain pun tak dikira. Kalau lantai itself dah kotor, aku cuci towel tu makin kotor jadinya, so nak taknak aku kena berus lantai dulu sebelum aku berus kain di atasnya supaya aku dapat towel yang bersih dan lantai yang bersih. get it get it?

Macam buat rumah, kalau tiang pun sudah tidak kukuh, kalau rumah tu terbina sekali pun, mungkin tak lama, mungkin runtuh, mungkin tak seperti yang kau plan, maka berhujan panas lah kau dalam rumah yang tunggu masa nak roboh.


Kalau kau mencuri buku untuk exam, kau cemerlang exam, kau dapat kerja bagus, gaji kau beriban-riban, asasnya? buku tu kau curi, Pernah kau fikir berkat atau tidak hasil kau dapat tiap-tiap bulan?
Kalau curi telekung, fikir elok-elok kau nak buat benda yang Allah pandang, benda yang elok tapi asasnya kau mencuri.. hmm. tak malu ke?

Moralnya di sini, nak buat apa-apa haruslah fikir panjang, effects nya untuk kau dan generasi kau akan datang. please please please. Dah jadi darah daging, macam manalah kau nak cuci darah dagingmu semula???
Macam kes aku tadi, aku kena cuci lantai tu sebersihnya, siapa suruh pemalas sangat, now jadi satu kerja kena gandakan usaha cuci towel yang tak bersih-bersih tadi. Buang masa.

Kalau kau nak cakap pasal "nanti kan boleh taubat" hmm kalau kau dapat cari balik owner kedai buku tu, kalau dosa kau dengan Allah pun.. kalau umur kau masih mengizinkan, sebab kita tak tahu bila kita mati, umur kita hanya satu hari sebenarnya sebab kita taktau entah kejap lagi, esok lusa kita boleh buat kebaikan dan amalan.

Movie ni adalah satu teladan yang baik.
my boyfriend! no i mean bruce willis :)


ARGHHH I WRITE LIKE MOMMIES!

1 comment:

ahmad_faris said...

drpd cerita berus towel terus jadi cerita pengajaran..nice :)